„Pani powiedziała też, że Zespół Downa, który ma Antoś, to też wada wrodzona. To tak jakby ktoś od początku zrobił nawet mały błąd w programie i komputer już nigdy nie działa tak, jak powinien. Jak dzidziuś jest w brzuchu mamy jeszcze maleńki jak ziarno piasku, to już ma tę wadę i ona rośnie razem z nim. I nie może mu potem pomóc ani lekarstwo, ani operacja, tylko trzeba go cierpliwie uczyć tego, co innym dzieciom przychodzi łatwiej. A czyja to wina? Niczyja. Tak się po prostu zrobiło.”
fragment książki „Mój młodszy brat” M. Krajewskiej
Drodzy uczniowie, rodzice i nauczyciele
Od 2005 roku 21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. Jednym z celów, jaki przyświeca obchodom tego dnia, jest uświadamianie szerszej społeczności, jak żyją i jakie potrzeby mają osoby z Zespołem Downa.
Sama data obchodów tego dnia również nie jest przypadkowa – 21 dzień trzeciego miesiąca w roku - odwołuje się mianowicie do trzech chromosomów, zamiast dwóch, występujących w 21 parze łańcucha DNA ludzkich komórek. Występowanie tej anomalii jest przyczyną wady genetycznej, jaką jest Zespół Downa.
Więcej o tym, czym jest Zespół Downa – https://www.youtube.com/watch?v=H6808V5zPNQ
Dla wszystkich, którzy z powyższą tematyką chcą zapoznać się bliżej polecamy książki.
Literatura dziecięca
- „Mój młodszy brat” Moniki Krajewskiej
- „Wyspa mojej siostry” Katarzyny Ryrych
- „Tajemnica znikających ciasteczek” Aleksandry Chmielewskiej
- „Żółte kółka. Mam na imię In(n)a” Elizy Piotrowskiej
Dla starszych czytelników
- „Poczwarka” Doroty Terakowskiej
- „Cela” Anny Sobolewskiej
Dla tych osób, które wolą obraz, nie słowo – filmy
- https://www.youtube.com/watch?v=jJEzFqWkXNo - Osoby z Zespołem Downa same o sobie
- Film fabularny „Ja też” (reżyseria Antonio Naharro/Álvaro Pastor 2009)
Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest także jako Dzień Kolorowej Skarpetki, które założone „nie do pary” stanowić mają wyraz naszej solidarności i tolerancji wobec osób z Zespołem Downa. Uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do powyższej akcji – w dwojaki sposób – zakładając skarpetki „nie do pracy” uwiecznione na zdjęciach oraz projektując własne wzory skarpetek.
Efekty naszej akcji przedstawiamy na załączonych zdjęciach.